Przygotowanie do matury - lepsze korepetycje czy kursy?


Temat ważny, więc odpowiadamy JEDNOZNACZNIE i ostatecznie:
w przypadku przygotowania do egzaminów – kursy są o wiele lepszym rozwiązaniem! 
Odpowiadamy dlaczego, porównujemy i obalamy mity!


Co jest naszym celem? Taki wynik egzaminu maturalnego /ósmoklasisty, który pozwoli na dostanie się wybrane studia /do wybranego LO. Czyli: NIE nauka na pracę klasową czy pomoc w zadaniu domowym. A jakże często czas na korepetycjach jest marnowany na bieżące problemy w szkole, sprawdziany? Tak, napisaliśmy MARNOWANY, ponieważ naszym celem nie jest piątka w szkole, ale 90% na maturze! Z naszego nauczycielskiego doświadczenia – z 90 minut korepetycji około 40 minut zabiera praca z materiałem do szkoły czy tłumaczenie jeszcze raz jakiegoś zagadnienia z poprzednich zajęć…. Czas leci i na realizację maturalnego planu maturalnego zostaje niecała godzina. Nic nie zdąży się w tym czasie dobrze wytłumaczyć, nie mówiąc o przećwiczeniu zadań...

Kursy maturalne i praca w grupie posiadają kilka atutów, których brakuje zajęciom indywidualnym. Co jest podstawą sukcesu maturalnego? Poszukajmy tego w korepetycjach i kursach.


MOTYWACJA

Rodzice zaraz powiedzą: „motywuje szkoła”, „rodzice motywują”, „cel i marzenia motywują”. Z doświadczenia – możemy tu zgodzić się jedynie z celem i marzeniami, bo sami wiemy, że nauka „dla szkoły” czy „dla rodziców” nie jest nauką efektywną i długo nie da się tak uczyć. A cel, marzenia - młodzież nie ma jeszcze tak rozwiniętej wewnętrznej motywacji, aby marzenie o białym fartuchu mogło działać przez kilka lat liceum. A droga do sukcesu długa… I potrzebujemy na niej wsparcia. Wsparcia grupy! Grupa motywuje, i to bardzo. Grupa motywuje do pracy i daje możliwość porównania poziomu swojej wiedzy z innymi. W grupie nie jest się jedyną gwiazdą, jak to zdarza się na korepetycjach. Ile razy słyszymy, że „pani na korepetycjach tak chwaliła”, a potem szok w rodzinie, bo na maturze tylko 50%... Dlaczego? Bo uczeń nie miał porównania z innymi, którzy też chcieli osiągnąć wysoki wynik i uczyli się. W klasie nie każdy dąży do wysokiego wyniku. W grupie na kursie maturalnym – TAK. Powtórzmy zatem: grupa motywuje, zmusza do regularnej pracy, wspiera, pomaga, ale też wprowadza pewną pozytywną rywalizację, która wpływa mobilizująco.

DOBRY PLAN, KTÓREGO TRZEBA SIĘ TRZYMAĆ

Plan na kursie jest rozpisany co do dnia. Na korepetycjach... „zróbmy dziś to, bo mam sprawdzian” albo „niech mi to pani jeszcze raz wytłumaczy, bo zapomniałam albo nie zdążyłem doczytać”. I materiał leży. I plan leży. A czas ucieka. Na grupach tematycznych co chwilę uczniowie pytają o gotowe plany, rozkłady przygotowania do matury. Kurs nie tylko daje harmonogram, ale go też egzekwuje. Kurs narzuca harmonogram, prawidłowe rozplanowanie pracy a grupa mobilizuje. Nie ma zostawiania czegoś na później. Chcesz mieć wynik? Pracuj systematycznie!

DOBRE WYTŁUMACZENIE

Nie ma znaczenia, czy nauczyciel uczy nas indywidualnie, czy jesteśmy w grupie. Rozumiemy wszystko za pierwszym razem, jeśli zajęcia prowadzi dobry wykładowca. Dobre kursy maturalne zatrudniają najlepszych wykładowców, którzy potrafią wytłumaczyć, zmobilizować i doprowadzić do sukcesu niezależnie od liczby osób, z którymi pracują. Dostać się na korepetycje z genialnym nauczycielem nie jest łatwo, wszak mają ograniczone możliwości czasowe. A koszty! Godzina korepetycji (mówimy o dobrym nauczycielu) to 70-100 zł. Godzina kursu to 10-12 zł. Dobry wykładowca zachowuje podobne tempo nauki indywidualnej i grupowej. Przeliczmy: za 130 godzin kursu zapłacimy 1400 zł. Za 130 godzin korepetycji zapłacimy 10-13 tysięcy zł.! Różnica jest znacząca… A efekt jeśli nie lepszy – to ten sam.

PRACA WŁASNA.

Nie oszukujmy się, to podstawa. Także tutaj kurs wygrywa. Nie ma tu stękania, jak to bywa na korepetycjach, że czegoś nie zdążyłem, nie doczytałem, że pies zjadł zeszyt. Jest plan, są zadania do zrobienia, wszyscy dookoła robią, więc JA TEŻ MUSZĘ DAĆ RADĘ! 

WERYFIKACJA UMIEJĘTNOŚCI

Tak, trzeba się sprawdzać, trzeba być ocenianym. Pisać testy, czuć presję czasu, trenować opanowanie stresu. Na kursie są sprawdziany i testy, na korepetycjach nie zawsze jest na to czas. Mało który rodzic zapłaci 80-100 zł za godzinę korepetycji, na których dziecko pisze sprawdzian :/ A na kursie – takich testów jest wiele. A wyniki – na dobrych kursach od razu są wpisywane do e-dziennika z komentarzem nauczyciela, jeśli taki jest potrzebny. Uczeń ma motywację, kontrolę postępów (przysłowiowy bat, o którym uczniowie sami mówią, że potrzebują) a rodzic ma wiedzę, jak nasz maturzysta pracuje.

PORÓWNANIE Z „KONKURENCJĄ”

I znów wracamy do „jedynej gwiazdy” na korepetycjach, gdzie zupełnie nie można porównać swojej wiedzy i postępów z innymi. A w grupie – mamy świadomość, że nie jesteśmy jedyni, że trzeba pracować więcej, żeby iść wspólnie z grupą, żeby być jeszcze lepszym, żeby być najlepszym. Ale jest ważniejszy, pozytywny aspekt tego porównania. Jedna osoba – to jeden pomysł na rozwiązanie. Kilkanaście osób – to kilkanaście pomysłów. Przy matematyce czy chemii nie jest to może tak ważne, ale w przypadku przedmiotów, gdzie KLUCZ gra rolę, np. przy biologii czy historii – bardzo!!! Najlepsza praca z kluczem to praca w grupie, gdzie na jedno pytanie uczniowie odpowiadają na tysiąc sposobów a nauczyciel od razu koryguje odpowiedzi i podaje, które zostałyby zaliczone, które nie i dlaczego.

CZAS

Do dobrego przygotowania się do matury potrzeba czasu. Czasu na wytłumaczenie i przećwiczenie wszystkiego na zadaniach. Na korepetycjach tego czasu nie jest dużo, szczególnie kiedy zaczyna nam on uciekać poza harmonogram typowo maturalny. Korepetycje to zazwyczaj 2 godziny w tygodniu. Czyli w roku szkolnym to ok. 50 godzin. Kurs daje nam przynajmniej dwukrotnie więcej czasu. A nauczyciel ten sam. I grupa motywuje. Same plusy ;)





Komentarze

  1. Moim zdaniem w przygotowaniach do egzaminów najlepiej sprawdzają się indywidualne korepetycje.
    https://www.jasne.online/

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza