Poprawa matury lub zdawanie dodatkowego przedmiotu - FAQ

Chcesz poprawić wynik matury z jednego lub kilku przedmiotów? A może chcesz zdawać dodatkowy przedmiot? Odpowiadamy na wszystkie pytania!

1. Nie zdałem egzaminu z więcej niż jednego przedmiotu obowiązkowego. Czy mogę poprawić maturę w sesji poprawkowej?

Nie. Do sesji poprawkowej możesz przystąpić tylko wtedy, gdy nie zdałeś tylko jednego egzaminu.

2. Nie zdałem egzaminu tylko z jednego przedmiotu obowiązkowego. Czy mogę poprawić maturę w sesji poprawkowej?

Tak, jeżeli przystąpiłeś do wszystkich egzaminów z przedmiotów obowiązkowych.

3. Zdałem egzaminy ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych, ale nie przystąpiłem do egzaminu z przedmiotu dodatkowego. Czy mogę go zdać w sesji poprawkowej?

Nie. Sesja poprawkowa dotyczy jedynie przedmiotów obowiązkowych. 

4. Zdałem egzaminy ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych, ale nie przystąpiłem do egzaminu z przedmiotu dodatkowego. Ile mam czasu na przystąpienie do przedmiotu dodatkowego bez potrzeby zdawania całej matury od nowa?

Masz na to 5 lat. Pamiętaj, że aby zdać maturę (formuła do 2022 włącznie) wystarczy, że przystąpisz do egzaminu z przedmiotu dodatkowego. Nie ma progu zdawalności, więc nawet jeśli oddasz pusty arkusz - jest zaliczone ;)

5. Nie zdałem egzaminu z angielskiego. Czy mogę na poprawce pisać niemiecki?

Tak, pod warunkiem, że wcześniej nie zdawałeś niemieckiego jako egzaminu dodatkowego w części ustnej.

6. Czy mogę poprawiać maturę po 5 latach od zdawania egzaminu, nawet jeżeli nie zdałem egzaminów z przedmiotów obowiązkowych?

Tak, jednak wówczas musisz zdawać egzamin maturalny w całym zakresie, zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym ponownie przystępujesz do egzaminu maturalnego.

7. Czy mogę poprawić wynik matury z przedmiotów podstawowych, nawet jeśli mam już zdaną maturę? Albo napisać maturę jeszcze raz?

Tak, mając zdaną maturę możesz zdawać ponownie egzaminy zarówno z przedmiotów obowiązkowych, jak i DOWOLNYCH dodatkowych. Nie ma tu limitu czasu, możesz podchodzić do matury i poprawiać wyniki co roku przez całe życie :) Pamiętaj tylko, że zdajesz wówczas egzamin zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym ponownie przystępujesz do matury.

8. Poprawiałem maturę i okazało się, że uzyskany wynik jest niższy od wyniku uzyskanego poprzednio. Który wynik jest na świadectwie maturalnym?

Na świadectwie pozostaje ocena wyższa, czyli ta z poprzedniego egzaminu. Zawsze liczy się lepszy wynik :)

9. Poprawiałem maturę z kilku przedmiotów i część wyników podwyższyłem, a część mam niższych niż na świadectwie maturalnym. Czy na aneksie będą uwzględnione wyniki ze wszystkich poprawianych przedmiotów?

Nie, aneks będzie zawierał tylko przedmioty z podwyższonym wynikiem. Jeżeli część przedmiotów zdałeś z wynikiem gorszym niż ten, który masz na świadectwie maturalnym, na aneksie nie będą one uwzględniane.

10. Chciałbym zmienić kierunek studiów, ale uczelnia wymaga innych przedmiotów dodatkowych, niż te, które zdawałem na maturze. Czy mogę przystąpić do egzaminu z innych przedmiotów niż te, które zdawałem za pierwszym razem?

Tak, mając zdaną maturę możesz przystąpić do egzaminu z dowolnego dodatkowego przedmiotu, niezależnie czy zdawałeś go za pierwszym razem, czy nie, czy miałeś go w szkole w rozszerzeniu, czy też nigdy nie miałeś z nim nic do czynienia :) Nie ma również limitu czasu - możesz podchodzić do matury z dowolnych przedmiotów co roku przez całe życie :) Pamiętaj tylko, że zdajesz wówczas egzamin zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym ponownie przystępujesz do matury.

11. Czy mogę zdawać przedmiot, którego nie miałem w rozszerzeniu?

Tak, mając zdaną maturę możesz przystąpić do egzaminu z dowolnego dodatkowego przedmiotu, niezależnie czy miałeś go w szkole w rozszerzeniu, czy też nigdy niemiałeś z nim nic do czynienia :) (pkt 10.)

12. Czy ze względu na sytuację związaną z COVID-19 w roku 2020 zasady poprawiania egzaminu maturalnego uległy zmianie?

Ogólne zasady nie uległy zmianie, jedynie zmieniły się terminy oraz nie poprawiamy egzaminów ustnych, ponieważ w 2020 roku nie odbyły się. Wszystkie szczegółowe informacje dotyczące procedur zdawania i poprawy matury 2020 znajdziesz tu: INFORMACJA O SPOSOBIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU MATURALNEGO W „NOWEJ” FORMULE obowiązująca w roku szkolnym 2019/2020 Są one na bieżąco aktualizowane.

13. Gdzie mogę poprawiać maturę lub zdawać przedmioty dodatkowe?
Poprawa egzaminu maturalnego lub egzaminy z dodatkowych przedmiotów odbywa się w szkole, której jesteś absolwentem. Jeżeli chcesz zdawać lub poprawiać maturę, a w międzyczasie szkoła została zlikwidowana bądź przekształcona, miejsce egzaminu jest wyznaczane przez OKE.

14. Nie chcę pisać matury w mojej szkole. Co zrobić, aby napisać maturę w innej placówce?

W wyjątkowych sytuacjach OKE może wyrazić zgodę na pisanie matury w innej placówce niż Twoja macierzysta. Na przykład gdy mieszkasz już w innym mieście. Trzeba napisać pismo do OKE o umożliwienie pisania matury w innym miejscu niż twoja szkoła macierzysta. Pamiętaj, że musisz dobrze umotywować prośbę. Jak umotywować? Cóż.... obecnie nie ma obowiązku meldunkowego ;)

15. Czy jest jakiś schemat/algorytm postępowania? 

Tak, wszystko dostępne jest na stronach CKE, również ten jasny i przejrzysty schemat, przedstawiony poniżej (źródło)













Komentarze

  1. Rzeczywiście od tego jak znamy maturę w dużej mierze zależy cała przyszłość. Wybór studiów zależy przecież od wyników zdania egzaminu dojrzałości. Mnie zainteresował taki model studiowania https://edunet-poland.pl/studia-dualne-model-studiowania/, wydaje mi się że w obecnych czasach gdzie zaraz po studiach oczekuje się doświadczenia od młodych osób, to idealne rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam pytanie. Czy jak zdawałam w tym roku maturę z dwóch przedmiotów dodatkowych to w jaki sposób będą one wpisane skoro nie mam ich na tej pierwotnej maturze, w jaki sposób dostanę te wyniki na piśmie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dostaniesz aneks do pierwotnego świadectwa maturalnego :)

      Usuń
  3. Aby osiągnąć dobry wynik na maturze warto przeanalizować arkusze z poprzednich lat. W internecie dostępnych jest wiele stron, które udostępniają stare arkusze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy jeśli nie zdałam w tym roku z jednego obowiązkowego przedmiotu (matematyka) to mogę to poprawić w przyszłym roku ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja aby zdać jak najlepiej maturę z angielskiego poszłam na kurs języka do szkoły akcent i był to bardzo dobry wybór :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy jeśli poprawiam maturę z przedmiotów podstawowych (w tamtym roku zdałam maturę, tylko chcę w tym roku poprawić wynik) i pisze również rozszerzenia, to czy jeśli w tym roku nie zdam podstawy, to czy mimo wszystko jak poprawie przedmiot dodatkowy to będzie on uwzględniony w aneksie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście! Maturę masz już zdaną, więc nawet jeśli pójdzie Ci gorzej z podstaw - zostaje lepszy wynik, po prostu nie dostaniesz do tego aneksu. A przedmiot dodatkowy - dostaniesz aneks.

      Usuń
  7. Mam pytanie, mam zdaną maturę w 2021 roku, a w 2022 poprawiam przedmioty obowiązkowe i rozrzeszone. Załóżmy, że nie zdałbym matury podstawowej z matematyka w 2022, to wtedy czy będzie liczyc mi się reszta wyników z pozostałych matur. Dodam, że matematyka mam zdaną w 2021 roku. Bardzo proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma to jak poprawiać podstawową matmę i uzyskać wynik mniejszy od 30%.... Wyniki sobie wybierasz

      Usuń
    2. Zawsze zostają lepsze wyniki. Masz już maturę zdaną i nikt Ci tego nie zabierze ;)

      Usuń
  8. Mam pytanie w 2017roku podchodziłam do matury i ją zdałam w tym roku pisałam egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki jednak wynik nie spełnił moich oczekiwań. Czy jeśli będę chciała podejść do tych 3 przedmiotów dodatkowych jeszcze raz to musze pisać całą maturę od nowa czy tylko z trzech przedmiotów?
    Bardzo proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień doby, tylko z tych trzech przedmiotów zgodnie z podstawą 2015 (nie piszesz wg nowej matury tylko wg swojej "starej", podpowiadam, bo często i o to pytacie).

      Usuń
    2. A co jeśli ktoś nie miał ustnych i zdał a ustne będą ? A chce poprawić coś z matury .

      Usuń
  9. Dzień dobry,

    Czy jeżeli nie mam zdanej matury 2022 z podstawowych przedmiotów i chcę poprawiać maturę w 2023 to będę je pisać jeszcze w starej formule? Czy jeżeli chcę zdawać jeden przedmiot rozszerzony to on już będzie według nowej formuły? Nie jestem pewien, czy dobrze rozumiem grafikę umieszczoną w poście.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam. Moje pytanie jest następujące. Okazało się, że uczelnia oczekuje w rekrutacji niemieckiego podstawowego. W tym roku zdawałem angielski w podstawie z przedmiotów obowiązkowych. Czy za rok będę mógł zdawać niemiecki w podstawie ? Czy to w żaden sposób ze sobą nie koliduje? Oraz czy będę nadal podchodził ze starą formułą?

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam.
    Jeśli zdawałam maturę pierwszy raz w 2017 roku i nie zdałam matematyki -przedmiotu obowiązkowego, to w 2023 muszę podchodzić do matury od początku z wszystkich przedmiotów?

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzień dobry :)
    Pierwszy raz przystępowałem do matury w maju 2018 nie zdałem przedmiotu obowiązkowego języka angielskiego czy na maturę w 2023 roku mogę jeszcze złożyć deklaracje i poprawić język angielski czy już muszę pisać całą maturę od początku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli Absolwent nie zdał egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej albo w części pisemnej - Absolwent może przystąpić ponownie do części ustnej lub części pisemnej egzaminu maturalnego z niezdanego przedmiotu / przedmiotów:
      → w okresie 5 lat od pierwszego egzaminu maturalnego
      → zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym przystępował do egzaminu po raz pierwszy.
      (https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2023/20220820%20Informator%20Cz%C4%99%C5%9B%C4%87%20og%C3%B3lna%20EM15.pdf str. 27)

      Czyli zdaje Pan tylko angielski. Ostatnia szansa w tym roku ;)
      Termin złożenia deklaracji: 7 lutego (jeśli mieszka Pan w Polsce).

      Usuń
  14. W 2020 roku zdałem maturę z przedmiotów obowiązkowych i z jednego przedmiotu dodatkowego.
    W 2021 roku poprawiłem wynik z wyżej wymienionego przedmiotu dodatkowego.
    Zastanawiam się nad poprawą WYNIKÓW przedmiotów obowiązkowych w 2023 roku.
    Czy będę musiał przystępować do matur ustnych, jeśli w 2023 będę chciał poprawić wyniki z przedmiotów obowiązkowych (matematyka i może angielski)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I też drugie pytanie:
      Chcąc przystąpić do matury w 2023, będzie mnie obowiązywać formuła 2015 tak?
      Czyli nie będę mieć 40 lektur na języku polskim?(jeśli chciałbym przystąpić)

      Usuń
  15. Witam.
    W 2019 podchodziłam do matury po raz pierwszy (nie był obowiązkowy przedmiot dodatkowy),
    nie zdałam matematyki.
    Moje pytanie: Czy podchodząc do matury w 2023 roku poprawiam tylko matematyke czy musze tez pisac mature z dodatkowego przedmiotu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 2019 roku obowiązkowe było przystąpienie do egzaminu z przedmiotu dodatkowego (bez określonego progu zdawalności). I tak jest dla Pani w 2023 roku. Obowiązek przystąpienia do jednego egzaminu dodatkowego w części pisemnej nie dotyczy jedynie absolwenta 4-letniego technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
      https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Komunikaty/20220819%20EM%20w%20latach%202023%20i%202024%20ZMIANY.pdf

      Usuń
    2. Czyli musi Pani podejść do egzaminu dodatkowego, ale może Pani oddać pustą kartkę ;)
      Czyli uczy się Pani tylko matematyki ;)
      Żeby się zmotywować - polecam kurs podstawowy w Maturicie, właśnie weszły promocje ;)

      Usuń
  16. W maju 2022r podchodziłem do matury ale nie zdałem matematyki i nie przyszedłem na dodatkowy obowiązkowy przedmiot (rozszerzona geografia). Czy w 2023r. muszę podchodzić do /dodatkowego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jeśli posiadam dyplom z kwalifikacji zawodowej?

    OdpowiedzUsuń
  17. A co jak chcę podwyższyć z rozszerzenia wynik , maturę już zdałem i napiszę niżej albo się nie zgłoszę na maturę , czy wtedy przychodzi aneks albo jakiś wynik do szkoły i trzeba to odebrać ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu nie otrzymuje się aneksu. Nie można pogorszyć sobie wyniku z matury. Co zdane - to zdane.

      Usuń
  18. Zdałem maturę w maju 2022r. Kierunek studiów mnie nie usatysfakcjonował. Chciałbym poprawić mature jedynie z rozszerzonej matematyki i fizyki. Czy mogę to zrobić w sierpniu w terminie egzaminów poprawkowych i czy konieczne będzie zdanie egzaminów ustnych(mnie ominęły).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sierpniowe terminy poprawkowe dotyczą wyłącznie egzaminów obowiązkowych (podstawa). Jeżeli chcesz poprawić w tym roku - piszesz w maju.... no chyba że będziesz akurat chory... to wtedy w czerwcu :)

      Usuń
  19. Dzień dobry,
    Jeśli jestem absolwentką z roku 2021/2022 i pierwszy raz maturę pisałam w 2022,a w 2023 roku chciałabym ponownie napisać język polski na poziomie rozszerzonym (który pisałam już w 2022) to, czy obowiązuje mnie nadal formuła 2015 czy już 2023?

    OdpowiedzUsuń
  20. termin zapisów na mature poprawkową (cala zdana rok temu) juz sie skonczyl?czy jest jednam szansa sie jeszcze zapisac? ewentualnie na sierpień, czy sierpień tylko nalezy do poprawkowych nieznanych z jednego przedmiotu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sierpień jest wyłącznie dla poprawkowiczów. Niestety już termin minął - do 7 lutego. Możesz próbować pisać pismo do OKE i MOCNO się pokajać, może coś się uda... Ale marne szanse :/

      Usuń
  21. Dzień dobry, czyli jako absolwent z 2021, chcąc poprawić przedmiot rozszerzony w 2024 roku będę pisać maturę zgodnie ze „swoją formułą”, nie nową po 4-letnim liceum?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz